BADANIE SIŁY ŚCINANIA PRZEPROWADZONE NA ODWIERCONYCH Z WYKONANEJ NAWIERZCHNI RDZENIACH O ŚREDNICY Ø 150 mm - RAPORT Z PRZEPROWADZONYCH BADAŃ
W ramach remontu nawierzchni lotniska Jagel w roku 1998 wykonano wzmocnienie warstwy bitumicznej lotniska siatką HaTelit®. Po zakończeniu prac bitumicznych pobrano (w formie odwierconych rdzeni o średnicy Ø150 mm) próbki do zbadania wytrzymałości na ścinanie połączenia warstw asfaltowych. Metoda oznaczania wytrzymałości na ścinanie polega na bezpośrednim ścinaniu połączenia między warstwami asfaltowymi w aparacie Leutnera. Do badań przekazano 4 rdzenie z odwiertu. Rdzenie I / III / IV zostały odwiercone z powierzchni wzmocnionej siatką HaTelit® natomiast rdzeń II został odwiercony z powierzchni nie wzmacnianej geosyntetykami.
Tłumaczenie świadectwa badań:
SPRAWOZDANIE Z BADAŃ AsS 21 / 98 / 1578
BADANIE RDZENI Z ODWIERTU ASFALTU / USTALENIE PRZYCZEPNOŚCI
Dostawa próbki: | 29.05.98 |
Przedsięwzięcie budowlane: | Lotnisko Jagel |
Część budowli: | Wzmocnienie bitumiczne na starej nawierzchni |
Materiał badawczy: | 4 rdzenie z odwiertu Ø 15 cm |
Dostawca materiału: | bez określenia |
Wykonawca budowli: | bez określenia |
Dostawa: | wiosna 1998r. |
Miejsce pobrania: | miejsce budowy |
Dzień pobrania próbki: | bez określenia |
Próbka pobrana przez: | HUESKER Synthetic |
Przebadano według: | TP D - StB 89, ZTV Stra91/ Erg.97, DIN 1996 T 7 |
Materiał badawczy: | po dokonaniu badań zwrócony zamawiającemu |
PRZYCZEPNOŚĆ:
W widoku przekroju rdzeni I / III / IV było widoczne, że pomiędzy warstwami bitumicznymi starej i nowej warstwy wbudowane były materiały geosyntetyczne, gdzie należało badać przyczepność. Dalej dokonano badań przyczepności w obrębie pomiędzy warstwami bitumicznymi starej i nowej warstwy bez wbudowanych materiałów geosyntetycznych.
Przeprowadzone badania wykazały następujące wartości:
Rdzeń Nr | Siła ścinania kN |
---|---|
I II III IV |
36,42 30,17 37,48 36,72 |
W rdzeniach I / III / IV na starej nawierzchni naniesiona była geosiatka tkana o wielkości oczek 40 x 40 mm. Podczas badania przyczepności nowa warstwa wzmocnienia odrywała się od geosiatki. Geosiatka trzymała się starej warstwy bitumicznej.
W rdzeniu Nr II pomiędzy warstwami bitumicznymi, starą i nową, wzmocnienie geosyntetyczne nie występowało. Wymagane dla przyczepności wartości nie były jednostce badającej znane.
Zgodnie z punktem 5.2.4.7.6 ZTV Stra 91/Erg 97 przyczepność pomiędzy warstwami bitumicznymi należy zbadać. Przy badaniach na rdzeniach Ø 15,0 cm przyczepność powinna wynosić :
- 15,0 kN/m2 pomiędzy warstwami ścieralną a wiążącą
- 12,0 kN/m2 pomiędzy innymi warstwami bitumicznymi
Wymagane według ZTV Stra 91/97 wartości przyczepności przy wszystkich rdzeniach zostały osiągnięte.
Test Leutnera | Próbka niezbrojona | Próbka zbrojona: | Próbka niezbrojona** | Próbka zbrojona siatką poliestrową HaTelit typ C40/17** powlekana fabrycznie bitumem | |
---|---|---|---|---|---|
siatką z włókna szklanego* niepowlekana bitumem | siatką z włókien szklanych i węglowych* powlekana bitumem | ||||
Nr próbki/siła ścinająca [kN] | 1/9,7 2/14,3 3/17,5 |
4/0,0 5/1,9 |
6/10,0 7/15,8 |
8/30,17 | 9/36,42 10/37,48 11/36,72 |
Informacja:
Według norm niemieckich (ZTV Stra 91/Erg 97) przyczepność (szczepność) pomiędzy warstwami bitumicznymi należy badać na rdzeniach Ø 15,0 cm i powinna ona wynosić:
- 15,0 kN pomiędzy warstwą ścieralną a wiążącą;
- 12,0 kN pomiędzy innymi warstwami bitumicznymi.
Legenda:
* - folder producenta;
** - folder producenta - dane z próbek Ø 15,0 cm pobranych z wzmocnienia nawierzchni lotniska Jagel - Niemcy.