OKREŚLENIE SZTYWNOŚCI PRZYCZEPNOŚCI ZBROJENIA GEOSYNTETYCZNEGO DO ASFALTU.
Winiki badań przeprowadzonych przez A. H. de Bondt'a w ramach pracy doktorskiej. Badania przeprowadzono na Uniwersytecie Technicznym Delft w Holandi, na próbkach pobranych z wielkogabarytowych poletek doświadczalnych. W wyniku pracy określono przyczepność zbrojenia geosyntetycznego do asfaltu.
Badaniom poddano kilka wyrobów geosyntetycznych wykonanych z:
- włókna szklanego;
- polipropylenu;
- poliestru;
- drutu stalowego.
Wyniki badań opublikowane zostały w książce:
ANTI-REFLECTIVE CRACKING DESIGN OF (REINFORCED) ASPHALTIC OVERLAYS
PROEFSCHRIFT
ter verkrijging van de graad van doctor aan de Technische Universiteit Delft, op gezag van de Rector Magnificus. prof. ir. K.F. Wakker, in het openbaar te verdedigen ten overstaan van een commissie, door het College voor Promoties aangewezen, op dinsdag 25 mei 1999 te 13.30 uur door
Adriaan Hermann DE BONDT
civiel ingenieur
geboren te Nieuwpoort
Liczbowe wartości ekwiwalentnej sztywności przyczepności zbrojenia pasm różnych typów i rodzajów siatek z asfaltem "Ceq,rf" [(N/mm)/mm2] (Equivalent Bond Stiffness).
Poniższe wartości zostały pomierzone / obliczone w wyniku serii badań na stendzie doświadczalnym zlokalizowanym na Uniwersytecie Ulm (Holandia) w ramach pracy doktorskiej autora - Dr de Bondt'a.
Gdzie:
ΔFrf | - siła wyciągająca (na jednostkę długości pasma) [kN/mm] |
Δurf, front | - przemieszczenie pasma geosiatki [mm] |
λ;L | - wydłużenie względne frontu pasma geosiatki |
E | - moduł sprężystości materiału z którego wykonano siatkę [Pa] |
A | - pole przekroju pasma geosiatki [mm2] |
Ceq,rf wyrażone w [(N/mm)/mm2]
1. Glassgrid 4031 | 0,1 |
2. Glassgrid 8501 | 0,12 |
3. Tensar AR-1 | 41 |
4. Glassgrid 8501 + SAMI | 0,06 |
5a. Rotatex | 0,7 |
5b. Rotatex | 2,5 |
6. HaTelit 30/13 | 9 |
7a. MeshTrack | 0,25 |
7b. MeshTrack | 0,07 |
9. SAMI | 2 |
Siatki nr: 1, 2, 4, 5a, 5b I 9 siatkami szklanymi, nr 3 - polipropylenową, nr 6 jest siatką poliestrową, natomiast siatki 7a i 7b są siatkami stalowymi.
Źródło danych: Wykres został zaczerpnięty z wydanej w Holandii książki A. H. de Bondt'a pt.: "Anti - Reflective Cracking Design Of (Reinforced) Asphaltic Overlays", jest on zamieszczony w rozdziale 7.6 na stronie 258 pod numerem rysunku 7.43.
Jak wynika z powyższego, spośród przebadanych materiałów, stosowanych do zbrojenia warstw bitumicznych, najlepsze wyniki sczepności z asfaltem uzyskano z wyrobem wykonanym z poliestru. Natomiast najgorsze wyniki sczepności uzyskano dla siatek wykonanych z włókien szklanych.